
In 4 stappen van een goed idee naar schaal
Het NEXT Canvas helpt jouw startup te bepalen wat je volgende stappen zijn!
Uitleg over het NEXT Canvas

1. Bewijs het probleem
2. Bewijs dat je oplossing het probleem oplost
Nadat je het probleem van je klant duidelijk hebt, is het belangrijk om te begrijpen waarom de klant jouw oplossing zou willen inhuren. Welke taak probeert je klant te voltooien? (Welke ‘Job to be done’?). Enkel nadat je dat weet kun je gaan nadenken over een mogelijke oplossing.
Natuurlijk hebben de meeste corporate startups en ook de meeste startup founders al lang een oplossing in gedachten. Een visie voor een betere toekomst. Het is echter heel belangrijk om bij het begin te beginnen en een duidelijk probleem te vinden. Anders kun je nooit de perfecte oplossing bouwen om het probleem van je klant op te lossen.
Terwijl je werkt aan je oplossing, kan het zijn dat je er achterkomt dat je de verkeerde klant voor ogen had, of dat je toch niet helemaal wist welk probleem je klant probeert op te lossen. Het helpt dan een iteratie te doen over het canvas en weer terug te gaan naar de Probleem stap. Kijk nogmaals naar je aannames en het bewijs dat je hebt verzameld, zodat je een produkt of dienst kunt bouwen waar je klant echt op zit te wachten.
3. Bewijs dat de klant wilt betalen
Nadat je een oplossing hebt gemaakt die je klant echt wilt hebben, is het belangrijk om dat ook meetbaar te maken. Dat doe je door eerst de juiste analytics in te stellen en daarna door te bewijzen dat en op wat voor een manier je klant wilt betalen. Er kan geen winstgevend business model zijn, zonder klanten die de portemonnee trekken en geld naar je overmaken!
Tijdens deze stap komt het regelmatig voor dat de perfecte klant die je voor ogen had, niet bereidt is om te betalen, of niet genoeg, Het is dan tijd om een pivot te maken. Een pivot betekent dat je alle eerdere stappen opnieuw zult moeten doorlopen. Van Probleem, tot Oplossing en Verdienmodel.