Het Startup Studio model als blauwdruk voor het opzetten van Corporate Innovatie Labs

Gepubliceerd op 10/10/2018 door Timan Rebel

Regelmatig spreken wij met innovatiemanagers over hoe je het perfecte innovatielab zou kunnen opzetten.

Sommige gevestigde organisaties hebben één groot centraal lab waar alle innovatie plaatsvindt. Het is een losse afdeling of business unit met haar eigen resources en budget. Het nadeel van deze aanpak is dat innovatie ver weg van de dagelijkse kernactiviteiten van de organisatie plaatsvindt. Het wordt daardoor soms gezien als de speelplaats voor de hippe jongens en meisjes, waar ze het vooral naar hun zin hebben en spelen. Het is vaak ook lastig om de teams die uiteenvallen na het ‘falen’ van een corporate startup weer terug te brengen in het “normale” bedrijf. De werknemers zijn uit hun oude afdeling gestapt en werken nu in een eigen business unit. Vaak moeten ze opnieuw solliciteren voor hun oude baan.

Andere bedrijven kiezen ervoor een innovatie lab per business unit op te zetten. Dat brengt innovatie dichterbij de dagelijkse werkzaamheden, maar het maakt het lastiger om genoeg resources uit de business unit vrij te spelen voor het lab. Ook kennisdeling is een stuk ingewikkelder, als de labs verdeeld zijn over de organisatie.

De laatste weken denk ik meer en meer na over het startup studio model en hoe we dit zouden kunnen toepassen op corporate innovation.

Een startup studio, ook wel bekend als startupfabriek of venture builder, is een studio-achtig bedrijf dat streeft naar het bouwen van meerdere bedrijven achter elkaar. Net als bij een filmstudio, welke meerdere films achter elkaar creëert, met gedeelde resources en gedeelde kennis om het succes te vergroten. Een van de meest bekende startup studios is Betaworks uit New York. Bekend van bedrijven als Bitly, Giphy, Dots en Chartbeat. De studio trekt interne en externe founders aan en samen met een team van gedeelde ervaren startup werknemers brengen zij in hoog tempo nieuwe ideeën ter wereld.

Het goede aan het studio model is dat je de mensen met ideeën uit de organisatie hebt, met passie en drive om van het idee een succes te maken, en deze kunt combineren met een corporate startup team dat steeds beter wordt met elke initiatief dat zij helpen bouwen en schalen. Wanneer een corporate startup faalt, of invalideert zoals wij dat liever noemen, kan de bedenker van het idee terug het bedrijf in, met waardevolle kennis over corporate innovatie welke hij kan toepassen in zijn dagelijkse werkzaamheden. Het studio team pakt het volgende idee op en helpt een nieuwe werknemer met een goed idee er een succes van te maken. Op deze manier krijg je studio teams die steeds ervarener worden met elk idee, gecombineerd met frisse inzichten van mensen met een intrinsieke motivatie.

Wat ik mooi vind aan deze opstelling is dat je ook op een andere manier naar innovatie accounting kunt gaan kijken. Een veelgebruikte KPI voor een startup studio is het aantal startups dat per jaar is opgezet. Telkens wanneer een studio startup een meeting met de interne investeerders heeft, vragen de investeerders zich af of ze doorwillen met het idee en door willen investeren, of het team en resources vrij willen spelen om een nieuw idee uit te proberen. Aan het einde van het jaar moet tenslotte een bepaald aantal startups zijn opgestart met een vaste hoeveelheid resources. Natuurlijk is er het luxeprobleem van te weinig, maar zeer succesvolle startups, maar dat zijn we in praktijk nog niet tegengekomen. Labs die niet genoeg ideeën testen zien we echter veel meer.

Bij NEXT Amsterdam zien we dat de juiste HR capabilties voor innovatie erg gewild zijn, maar lastig te vinden. Het mooie aan het startup studio model is dat de idee-eigenaren helpen met het verspreiden van deze capabilities door de hele organisatie, terwijl op hetzelfde moment het lab een team van startup experts aan het creëren is die leren door te doen en kunnen helpen als coaches om de HR capabilities verder helpen verspreiden en zo helpen het bedrijf langzaam te transformeren in een corporate innovatie power house.

Als je meer wilt weten over het startup studio model en hoe je dit kunt toepassen op je eigen innovatie lab, spreken we graag met je af om je daarbij te helpen! Wij zijn hier te bereiken.