The Lean Startup, Running lean, The four steps to epiphany, we hebben allemaal de boeken gelezen. We gebruiken het Business Model Canvas en bouwen MVP’s. De Lean Startup methode is mega populair geworden. Niet alleen binnen de start-up industrie, maar ook bij bedrijven die innovatie en verandering mogelijk willen maken. Het zo efficiënt mogelijk verdelen van tijd en geld, ontwikkelingscycli verkorten en iets maken wat mensen daadwerkelijk willen gebruiken. Maar wat betekent het runnen van een lean start-up? Waarom doen we het? In deze serie zal ik een korte inleiding geven over de lean startup-methodiek en hoe je dit kunt implementeren in je startup.
Laten we aan het begin beginnen.
Waarom hebben startups een andere aanpak nodig dan alle andere bedrijven, beginnend of niet? Waarom is de Lean Startup-methodiek in de eerste plaats ontstaan? Het gebruik van het woord startup is immens veelvuldig gebruikt en gehyped als marketingterm voor elk startend bedrijf dat iets nieuws heeft of tech-gerelateerd is. De term startup wordt echter specifiek gebruikt om het verschil tussen startende bedrijven en startups te benadrukken. Volgens Steve Blank:
‘Een startup is een tijdelijke organisatie die zoekt naar een schaalbaar en herhaalbaar businessmodel’.
Wat betekent dat? Het betekent simpelweg dat startups geen business model hebben. Nog niet in elk geval. Als ik de mooiste en meest succesvolle kapsalon ter wereld start, ben ik geen startup. Het maakt me een ondernemer, en mijn ondernemersvaardigheden en passie kunnen er zeker een succesvol bedrijf van maken, maar het businessmodel achter kapsalons is een bestaand model. Ik kan berekenen hoeveel geld ik ongeveer nodig heb om in het bedrijf te stoppen, om te weten wat ik eruit zou kunnen halen. Ik kan differentiëren, niches targeten, exclusiever zijn, maar toch bedenk ik geen nieuw model om te veranderen wat eerder is gedaan op een herhaalbare en belangrijker: schaalbare manier.
De wereldwijde reset
Met de snelle opkomst van nieuwe technologieën, gemakkelijker toegang tot mensen over de hele wereld, toegang tot tools die voorheen niet beschikbaar waren, wordt het ook mogelijk om de manier waarop zaken jarenlang werden gedaan te verstoren met slechts een klein team en een innovatief idee. De digitale revolutie vereist een wereldwijde reset: nieuwe manieren om de nieuwe economie te accommoderen en verandering in sociale structuren en relaties. Startups zijn op zoek naar die nieuwe manieren, waarbij nieuwe technologieën worden gecombineerd met zakelijke inzichten. Zoeken naar nieuwe manieren om dingen te laten werken met behulp van nieuwe technologieën en nieuwe inzichten.
Lean Startups
Geen twee startups zijn hetzelfde, alles wat ze doen is nieuw. Paden naar succes kunnen niet worden gekopieerd.
Wat Spotify voor muziek deed, zou in de wereld van boeken kunnen werken, maar het pad naar succes zal heel anders zijn. Voor startups is het belangrijk om een manier te hebben om de tijd en middelen in deze zoektocht naar succes te minimaliseren. Minimaliseer het risico in elke stap van de weg om de kans op succes te optimaliseren. Je wilt niet 100K van je spaargeld uitgeven en 2 jaar hard werken om er later achter te komen dat je iets hebt gebouwd wat niemand echt wilt.
Hier komt Lean Startup om de hoek kijken. Lean op zichzelf is niet nieuw, het concept is ontstaan in de jaren 80 toen Toyota zijn minimale principes voor afvalproductie introduceerde. Dit managementsysteem, gebaseerd op het duidelijk maken van wat waarde toevoegt door al het andere te verminderen, is sindsdien in veel industrieën geïntroduceerd.
Enkele van de belangrijkste principes van Lean zijn overgenomen om de typische opstartfase voor een businessmodel aan te passen. Wees zo efficiënt mogelijk, zodat je minder tijd en geld besteedt en tegelijkertijd het risico dat je onderwerp treft minimaliseert:
- Respecteer mensen (klanten en medewerkers)
- Los echte problemen op voor echte klanten
- Verbeteren met behulp van een frequente wetenschappelijke methode
- Wees bereid om het antwoord te ontdekken door dingen te testen in plaats van het antwoord te “kennen”
- Werk in kleine groepen en focus op voortgang en kwaliteit
- Vraag “waarom” in plaats van “wie” wanneer er iets misgaat
Hiermee werd de Lean Startup-methodologie geïntroduceerd, waarvan het hoofdconcept de Build, Measure, Learn-loop of gevalideerd leren is.
De volgende keer zal ik meer vertellen over wat gevalideerd leren betekent voor jouw startup.