Een van de meest gevraagde onderwerpen bij het begeleiden van startups, zijn analytics. Startup founders weten dat ze dingen moeten meten en dat analytics de oplossing is, maar niet veel mensen weten hoe ze dit daadwerkelijk kunnen toepassen. Het probleem is dat zelfs na het lezen van boeken (zoals Lean Analytics, die ik kan aanbevelen), het nog steeds moeilijk is om het op je eigen startup toe te passen. In deze reeks blogposts proberen we analytics voor startups uit te leggen op een manier dat je het kunt toepassen op je eigen startup.
Analytics is de meting van progressie naar jouw bedrijfsdoelstellingen
Of om het in normaal Nederlands uit te leggen: het is het antwoord op de vraag “Hoe gaat het met je (bedrijf)?” Toen ik mijn eerste bedrijf startte in 2001, hadden we één statistiek waar we heel trots op waren en die prominent op de startpagina stond:
1.346.505 profielen aangemaakt. Iets om trots op te zijn, toch? Net als de tweede statistiek die we hadden in ons dashboard: 256.354.196.851 pageviews. Maar net zoals het laten zien dat je 39.576 downloads hebt, zijn deze statistieken eigenlijk nutteloos.
Deze statistieken hebben slechts één doel. Ze zijn bedoeld om je een goed gevoel te geven. Maar je een goed gevoel geven is niet iets dat je als startup-oprichter nodig hebt. (Misschien wel, maar niet door naar dit soort dingen te kijken). Dus waarom zijn dit soort cijfers zo slecht? Wel, ze hebben één ding gemeen, ze gaan:
Het is eigenlijk heel eenvoudig om zo’n statistiek te herkennen. Wanneer een grafiek alleen naar boven en naar rechts kan gaan, is het een nutteloos gegeven. Totaal aantal downloads, totale paginaweergaven, de som van uw inkomsten? Dat zijn allemaal nutteloze statistieken. Maar waarom zijn deze statistieken zo slecht?
Als je kijkt naar het totale aantal downloads:
Je ziet niet meteen een probleem. De hoeveelheid downloads neemt toe. Misschien niet zo snel als je zou willen, maar het stijgt. Als je echter naar de dagelijkse downloads kijkt, zie je dat er een probleem is:
In plaats van een stijgend (totaal) aantal downloads, krimpen de downloads regelmatig per dag. (Dit is een actueel voorbeeld van mijn tweede startup ‘Snowciety’). Na een klein beetje onderzoek vonden we de oorzaak van deze dalingen: het winterseizoen was voorbij op het noordelijk halfrond en dus waren mensen niet langer aan het skiën en onze app aan het downloaden. Het zuidelijk halfrond kon dit niet compenseren. Alleen omdat we de downloads per dag bekeken, zagen we dat er een probleem was dat we moesten oplossen.
Als je naar de totale aantallen kijkt, voel je je misschien goed, maar het doel van analytics is om je te laten zien hoe het met je gaat. Beter zelfs: het is bedoeld om je een slecht gevoel te geven en de pijn te ontmaskeren. Door jou de pijn in je startup te tonen, triggeren ze je om naar het werkelijke probleem te zoeken. En startup founders zijn goed in het oplossen van problemen.
De volgende keer kijken we verder naar wat een een goede statistiek is.