Continu experimenten
In de vorige post sprak ik over het belang van leren door valideren. Je valideert je businessmodel niet door één experiment uit te voeren. Het continu testen van risicovolle aannames is belangrijk in elke fase van je startup. Het helpt je om het pad naar een succesvol businessmodel stap voor stap minder risicovol te maken.
Het klinkt gemakkelijk genoeg, maar het is veel moeilijker dan je denkt. Je eerste en belangrijkste drang is om iets echt geweldigs te bouwen. Toon de wereld je fantastische nieuwe visie van een gloednieuw product, werelddominantie en alles. Experimenten uitvoeren is iets dat contra-intuïtief aanvoelt, waardoor je uren van je kostbare tijd en je product verliest. Zelfs als je weet dat het waardevol is, zelfs als je je realiseert dat leren vóór het bouwen de nodige tijd en geld kan besparen en je tot meer geweldige producten kan leiden, voelt het nog steeds zo aan. Het voelt net als het verrichten van je huiswerk.
Je bouwt (nog) geen product, je bouwt een levensvatbaar businessmodel.
Experimentontwerp
Bij elk nieuw experiment is het belangrijk om te onthouden dat je jouw product niet test, maar eerder je businessmodel. Elk afzonderlijk experiment is gebouwd om te leren, niet om te schalen. Vraag steeds het waarom. Stel jezelf de vraag wat je wilt valideren. Identificeer je riskantste aanname en bedenk hoe je dit kunt testen, op de meest eenvoudige en kosteneffectieve manier. Maak je geen zorgen over schalen, je bouwt je echte product nog niet, je bent aan het testen of wat je veronderstelde het geval zou zijn, in feite ook daadwerkelijk het geval is.
De basisstructuur voor het ontwerpen van experimenten ziet er ongeveer zo uit;
- Stel een structuur en tijdsduur in voor elk experiment (ronden van 1 of 2 weken bijvoorbeeld)
- Bepaal wat je wilt leren (in deze ronde) en maak dit testbaar: Is je aanname waar of onwaar?
- Maak een afspraak over een getal dat het succes voor dit experiment bepaalt en noteer het van tevoren, zodat je niet achteraf vals kunt spelen. Dit is het success criterium van je experiment.
- Ontwerp een experiment dat alleen test wat je wilt leren.
- Bouw het experiment en voer het uit
- Analyseer de gegevens
- Werk je businessmodel bij met de nieuwe informatie
- Herhaal, herhaal, herhaal!
Het is belangrijk om een structuur voor het continu experimenteren te hebben om zo de voortgang naar een succesvol businessmodel te kunnen tonen. Tegen de tijd dat je klaar bent om te schalen, heb je al daarnaast een bewezen klantenbestand en een manier om het tot iets groots te laten groeien.
De MVP als enige vorm van bewijs?
Hoe past de MVP hierin? Eric Ries vertelt over het MVP (of Minimum Viable Product) in zijn boek. Zijn definitie is:
“Een minimum viable product is de versie van een nieuw product waarmee een team, met de minste mogelijke moeite, de maximale hoeveelheid informatie over de klant kan verzamelen.”
De term is sindsdien gebruikt en ook zwaar misbruikt voor veel verschillende dingen. Meestal verwijzen mensen ten onrechte naar hun eerste versie van het product als hun MVP. Een MVP is niet je enige bewijs of concept dat je bedrijf zal valideren. Integendeel, een MVP is een experiment dat je zal helpen valideren, of de oplossing die je in gedachten hebt iets is dat voldoende waarde heeft voor je klantsegment. Ik vermijd liever de term MVP. In zekere zin is je MVP niets meer dan een oplossingsexperiment. Het meest waarschijnlijk in een reeks van oplossingsexperimenten, die samen je waarde propositie testen. Is dit het eerste product dat je bouwt om de waarde te herkennen die je jouw klant biedt? Of is het een experiment zonder product om jouw oplossing te testen? Laten we deze discussie vermijden en ons concentreren op continu experimenteren. Zorg ervoor dat wat je bouwt waarde toevoegt aan de klant en vanaf daar verder gaat.
De experimenten die je uitvoert, terwijl je het probleem nog steeds valideert en zoekt naar een klantsegment om het mee te testen, zullen verschillen van de experimenten die je later ontwerpt. In de vroege fasen zijn exploratieve experimenten, zoals het klantinterview, belangrijk. In gesprek met je klanten gaan, blijft belangrijk tijdens de hele ontwikkeling van je businessmodel. Andere nuttige experimenten later zijn smoke-tests en conciërge-modellen. Ik zal in de volgende blogs meer uitleggen over deze experimenten. Onthoud dat je bij elk experiment dat je ontwerpt, iets wil leren. Denk aan de eenvoudigste manier om je hypothese te bewijzen. Maak je geen zorgen over schaalvergroting. Denk eenvoudig; als je klanten moet kopen om te testen, koop dan klanten. Als je mensen moet mailen om een algoritme na te bootsen, doe het dan! Je bouwt om te leren, niet om te schalen.